torsdag 22 augusti 2013

Lavendel i skåp och lådor

Tidigare i somras plockade jag lavendel. Jag plockade dem när de hade slagit ut lagom mycket. De får inte ha blommat över då försvinner en del av väldoften. Jag la ut blommorna med stjälkar på en bricka och ställde undan brickan så att lavendeln kunde torka ett par veckor. När blommorna var torra repade jag av dem och hällde ner dem  i en gammal apoteksflaska.
Apoteksflaskan och den handbroderade duken är köpta på loppis för några tior. Så fort man gläntar på locket möts man av en ljuvlig doft.
Den fina lilla lavendelpåsen har min duktiga mamma sytt av bitar från en gammal linnehandduk. Sedan har hon broderat fina lavendelblommor på påsen och knutit ett litet band om. Återbruk på hög nivå! Nu kan jag fylla på alla fina lavendelpåsar med nytorkad lavendel och lägga dem i byrålådor och linneskåp. Jag är helt säker på att lavendel håller mal och pälsänger borta från kläderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar