torsdag 10 juli 2014

Frön och återbruk - Seeds and recycling

Egna frön i påsar av återbrukad tapet.
Jag tycker så mycket om att så och odla mina egna grönsaker. Det är spännande att varje sommar se hur det faktiskt har blivit något av de små frön som jag sådde tidigt på våren. Jag blir lika förundrad varje år av att det växer och växer. Och det är lika härligt var gång jag kan börja skörda något från mina odlingar. Jag vet att det inte är besprutat och jag vet vad det är jag serverar på våra tallrikar. 
För ett par veckor sedan sparade jag några av de tomater som vi köpt för att göra sallad på, eftersom de var så goda. Det var små fina cocktailtomater i olika form och färg. Små gula, små grönröda och små ovala röda. Jag delade dem och smetade ut kärnorna på en tidningssida.
 Efter några dagar hade kärnorna torkat och när de var snustorra pillade jag av dem från pappret och stoppade dem i små papperspåsar. Sen sparar jag fröpåsarna på ett torrt ställe och tar fram dem till våren när det är dags att så. 
 Jag gjorde små påsar av fin tapet som jag fått som presentpapper på en födelsedagspresent.
 Dessa små ska bli stora fina tomatplantor nästa sommar. Med många goda tomater, förhoppningsvis. 
I kryddträdgården stod några övervintrade plantor av Palmkål som gick i blom i våras. Jag lät blomställningarna sitta kvar så att de kunde bli till fröställningar. När de var lagom torra pillade jag ut fröna och samlade dem i en liten fröpåse.
Det blev så mycket frön att jag kan dela ut till andra grönkålsentusiaster. Det blir ju ganska stora plantor av varje frö.

Tog det här kortet på vår Palmkål förra veckan och plantorna är redan dubbelt så stora. Det växer så det knakar. Snart dags för Grönkålspaj med god ost och valnötter.

English recap:

A couple of weeks ago, I saved a few tomatoes from our dinner. I cut them in half and spread the seeds on a paper. After a few days, the seeds are dried so that I could remove them. They must be really dry in order to be saved. Then I put them in small paper bags to keep them there until next spring. Then I will sow them and hopefully get nice tomato plants next summer. 
I saved the kale plants from last summer, so they went in bloom this summer. When the seeds were ready to take care of I put them in a paper bag to save for next spring sowing. One must keep in mind that must be kept completely dry otherwise they will be destroyed. 
I made the pouches of a bit nice wallpaper that I received as wrapping paper on a gift.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar