lördag 20 april 2013

Chokladmuffins

Gjorde mumsiga chokladmuffins till kvällens fika.
 Stoppade hela bitar av mörk choklad i smeten när jag hade klickat ner den i formarna. Extra gott!
Jag brukar använda Nigella Lawsons recept när jag gör muffins.

Grundrecept
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
125 g mycket mjukt (osaltat) smör
1 1/2 dl strösocker
2 ägg
1 - 2 tsk vaniljsocker
ett par matskedar mjölk

Chokladmuffins
lite mörk choklad delad i små bitar
byt ut en dryg matsked av vetemjölet mot samma mängd kakao

Värm ugnen till 200 grader
Lägg alla ingredienser utom mjölk i en matberedare och kör snabbt. (Jag brukar bara röra ihop det snabbt med en slev eller en stor gaffel.)
Häll i mjölken och kör igen   (eller rör...) tills det är blandat. Dela upp smeten i muffinsformar. Fyll inte hela formen. Det brukar bli bra med ca två tredjedelar. Stoppa ner några små bitar choklad i var form och tryck ner dem en bit i smeten. Grädda stora muffins i 15-20 min och små i ca 10 min. Håll koll på dem i ugnen. 

Ur kokboken "NIGELLA kort och gott"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar