lördag 15 juni 2013

Rabarbermarmelad med vanilj

För ett par veckor sedan gjorde jag rabarbermarmelad med vanilj. Det är en favorit i familjen och har en strykande åtgång. Jag hade flera påsar i frysen sedan förra sommaren och tänkte att nu måste jag koka marmelad på det sista från frysen innan det är dags för de färska rabarberna.
Bra att paketera rabarber i ett stort rabarberblad som man virar runt stjälkarna.
 Jag brukar spara fina sylt och marmeladburkar för att ha dem till mitt eget syltkok. Dessa med rutigt lock är extra fina. 
 Den är riktigt god på rostat bröd med en vällagrad ost!


Jag brukar använda det här receptet men dubblerar det några gånger om. Det beror på hur stor gryta och hur mycket rabarber man har.... Jag har en vaniljstång till ca 800 gram rabarber. 

Ett tips för att burkarna ska bli rena och varma är att låta dem stå på gallret i ugnen utan lock i ca 100 grader värme. Ta ut burkar och lock precis innan marmeladen ska hällas i.


Ingredienser

400 grabarber, i bitar
1 stvaniljstång
300 gsyltsocker


Tillagning

1 Smält rabarbern på svag värme i en gryta tillsammans med en liten gnutta vatten och en delad vaniljstång i ca 15 minuter. Rör om under tiden.
2 Tillsätt syltsocker och koka kraftigt under omrörning, 2 minuter.
3 Ta upp och skrapa ur de svarta fröna ur vaniljstången och rör ner dem i marmeladen. Rör ut fröna i en liten klick marmelad innan du rör ner dem i grytan. Det är annars lätt att de klumpar ihop sig. Häll upp marmeladen i  varma rena burkar. Skruva på lock och låt svalna. 
Ett recept från:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar