måndag 16 juni 2014

Fläderblomssaft och loppisfynd - Elderflower Juice and Fleemarket bargains

Nu är årets fläderblomssaft klar. Den blev riktigt god i år. Ibland smakar den lite för mycket citron och för lite fläder, vilket också kan vara gott men den här gången blev det en jättefin flädersmak. Tror nog ändå att jag får göra en gryta till eftersom den kommer att ha en strykande åtgång. Hoppas bara att jag kan hitta så pass många blomklasar så att det räcker. De flesta blommorna häromkring börjar att blomma ut  och vissna nu.
Det blev fem flaskor saft. Jag brukar spara flaskorna med Blossas glögg med rom och återanvänder dem när jag gör saft. 
Brickan är ett loppisfynd för tio kronor. Spetsen är också ett loppisfynd. Etiketten har jag köpt i Köpenhamn på "Notre Dame". En favoritaffär i en favoritstad. Glaset, från ca 1930-talet, köpte jag billigt på en loppis ute på landet en bit utanför Malmö. Hittade tio stora glas på en loppis och en liten stund senare hittade jag åtta stycken små glas i samma modell på en annan loppis.

Fläderblomssaft

25 - 35 fina klasar med blommor från Fläder
3 ekologiska citroner
1,5 - 2 kg socker (ska man förvara saften länge behöver man 2 kg)
50 gr citronsyra
1,5 liter vatten

Skrubba och skär citronerna i tunna skivor.
Varva blommor och citronskivor i en gryta eller stor skål som tål kokande vatten.
Koka upp vattnet och blanda i socker och citronsyra. Rör så att det blandas ut.
Häll det över blommorna och citronerna.
Täck över med folie eller ett lock. Låt det svalna och ställ det svalt, gärna i kylen, i 3-4 dagar.
Rör om i saften var dag.
Sila och häll upp på helt rena flaskor. Om man vill frysa in saften kan man hälla den i muggar eller påsar.

Jag brukar koka upp saften en gång till om jag ska förvara den i flaskor. Då ska flaskorna vara varma när man häller i saften så att glaset inte spricker av den heta saften. Om det är små frön eller "strips" i saften silar jag den genom en ren duk så blir man av med dem.


In english:
Elderflower juice 

25 - 35 fine bunches of Elderflower 
3 organic lemons 
1.5 to 2 kg sugar (whether to keep long you need 2 kg) 
50 g citric 
1.5 liters of water 

Scrub and cut the lemons into thin slices. 
Layer the flowers and lemon slices in a casserole or large bowl that can withstand boiling water. 
Boil water and mix in the sugar and citric acid. Stir to mix out. 
Pour it over the flowers and lemons. 
Cover with foil or a lid. Let it cool and place it in a cool place for 3-4 days. 
Stir the juice each day.
Strain and pour into perfectly clean bottles or mugs or bags for freezing. 

I usually boil the juice again if I should keep it in bottles. Then the cylinders should be warm when you pour in the hot juice so that the glass does not crack. If there are small seeds and other "things" in the juice I strain it through a clean cloth so I get rid of them.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar