lördag 7 juni 2014

Sommarsylt - Summer jam

Gjorde en liten rensning i frysen och hittade bär från förra sommaren. Jag är nog lite av en hamster som tänker att den som spar hon har.... Men jag kan ju inte ha kvar frysta bär när det börjar komma nya färska ute i trädgården. 
Då fick det bli sylt eller marmelad av röda vinbär, hallon och jordgubbar.
 Jag började med att koka de röda vinbären som jag fryst in med stjälkarna kvar. Sedan silade/mosade jag vinbärskoket genom en sil och hällde det i en ren gryta. I med frysta hallon och jordgubbar som fick koka upp tillsammans. Jag skummade av och hällde i socker och lite vaniljsocker. 
Kokade upp igen och kokade kraftigt i några minuter. (När sockret kommer i ändrar sylten färg och blir mycket mörkare och klarare.) Skummade av igen och...
... hällde upp i rena och varma burkar. Jag brukar sno en kökshanduk om burken för att inte bränna mig på burken och för att kunna hålla burken över grytan.
 Sylten/marmeladen blev riktigt god. Sommarsmak, söt och syrlig.


Recept
(Jag har använt ca 1150 gr frysta bär)

Sommarsylt

700 gr frusna röda vinbär
ca 1 dl vatten
Koka upp och låt koka en liten stund. Sila och mosa i en sil så att stjälkar och kärnor blir kvar i silen. 
Det blir ca 600 gr bärmos och saft kvar.
Häll över i en ren gryta och lägg i 
150 gr frysta hallon och
400 gr frysta jordgubbar
Koka upp dessa tillsammans och skumma av.
Tillsätt ca 1,1 kilo syltsocker eller om man inte vill ha sylten så fast, blanda syltsocker med vanligt socker (800 gr syltsocker 300 gr socker).
Blanda i 2 tsk vaniljsocker med äkta vanilj i sockret innan det kommer ner i sylten.
Koka upp ordentligt och låt koka i ett par minuter. 
Skumma av och häll upp på varma rena burkar. Sätt på locken direkt.


Recipe
(I used 1150 g frozen berries)

Summer Jam 
700 gr frozen red currants 
 1 cup of water 
Bring to a boil and let boil for a minute. Strain and mash in a strainer so that the stalks and kernels remain in the strainer. 
There will be about 600 gr berry puree and juice left. 
Pour it into a clean pot and add the 
150 g frozen raspberries and 
400 gr frozen strawberries 
Boil these together and skim off. 
Add about 1.1 kg jam sugar or if you do not want a solid jam, mix jam sugar with regular sugar 
(800 g jam sugar and 300 g sugar). 
Mix in 2 teaspoons vanilla. 
Boil well and let cook for a few minutes. 
Skim and pour into hot clean jars. Replace lids directly.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar