fredag 15 februari 2013

Keramikkvällar i en källare

Torsdagkvällar är keramikkvällar. I tre timmar var torsdag försvinner jag ner i en källarlokal på en bakgård för att kavla, dreja, engobera och glasera. Det är tre härliga timmar som känns som en.... tiden går mycket fortare därinne ibland drejskivor, glasyrspannar och ugnar. Vår jätteduktiga lärare Rebecca hanterar leran med magiska fingrar. Det ser så lätt ut när hon svänger ihop en perfekt skapelse på drejskivan. 










Igår skulle jag dra en hänkel (handtag) till min helt egenhändigt drejade mugg samt kavla och göra odlingstickor till sommarens kryddodlingar. Tänkte att det kan ju inte vara så svårt....haha vad man kan bedra sig. Min hänkel såg ut som ett gammalt ben från en utgrävning från tidig kritaperiod. Efter ett litet ingripande från eminenta Rebecca blev den fin till slut. Igår blev det även ett litet fat och en låg ljusstake. De är båda kavlade med mönster av spetsdukar.








Om jag glaserar allt vitt blir nog ingen på kursen förvånad. Det brukar bli vit glasyr på mina verk. Jag tycker det blir så fint. Min bästa drejarkompis A är mer åt det gröna hållet i sina färgval och exprimenterar vilt med gröna glasyrer. Det blir mycket fina saker. Hon har några gånger uttryckt tankar om ifall jag inte ska ha lite mer färg när jag glaserar. Vid ett tillfälle i slutet av förra terminen blev jag lite wild and crazy och glaserade min tekopp..... ljusrosa.



Jag ska visa resultatet när det kommer ut ur ugnen och är färdigt men det tar några veckor. Det är alltid lika spännande att se om det blev som det var tänkt eller om något har spruckit. Det är bara att hålla tummarna. Om man vill gå kurs kan man titta in på keramikverkstans blogg  http://verkstanimalmo.blogspot.com

4 kommentarer:

  1. Ska bli kul att se hur de ser ut när de är klara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det ska bli kul! Hoppas de håller i bränningen....:)

      Radera
  2. Vad du är duktig syster min. Ett gäng sånadringa odlingspinnar kanske kan hitta hit till oss? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det kan kanske bli så att det kan hamna några pinnar i er trädgård. De skulle passa fint där :)

      Radera