söndag 17 februari 2013

Loppislördag

En lite grådimmig lördag förmiddag kan alltid lysas upp med en loppisrunda. Tillsammans med mina fina döttrar. Vi besökte bland annat Sopstationen och Erikshjälpen. Det blev flera bra inköp.




En mycket fin kappa i ull med vackert foder och passpoalerade knapphål. Den är inte mycket använd. Förmodligen är den sydd av en sömmerska eftersom det inte finns någon etikett i den och fodret är isytt för hand.



På samma ställe hittade jag en klänning i en fin ljusblå färg för 40 kronor. Förmodligen från 60-talet men i en 20-tals modell. Den behöver dock sys in lite men det är snabbt gjort eftersom modellen är ganska rak. Man sprättar av ärmarna, tar in axelbredden, syr in sidsömmarna och syr i ärmarna igen.


 Jag hittade också fina ärmmuddar i fårskinn för 10 kronor. De passar fint till kappan.


 En sidensjal med fint mönster för 10 kronor fick också följa med hem.



Hittade även underbara vita skor från Skokompaniet. Troligtvis från 50-talet.



En hel massa fina trägaljar att hänga alla klädfynd på. Det kan man aldrig få för många av.




En vacker hängare med porslinsrosor och mässingsblad. Jag vet inte helt säkert om den är gammal eller ny men löddningarna ser gamla ut. Den är iallafall riktigt vacker i mina ögon. Nu ska den bara få ett bra ställe att hänga på.


Ett par nothäften med tjusiga framsidor. Kan bli fint att rama in dem och hänga upp på en vägg någonstans i huset.


Praktiskt att ta hem alla saker i en gammal resväska med mässingsdetaljer och fint vitt tyg inuti. Det blev helt klart en riktigt bra loppislördag. Jag är så nöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar