måndag 6 januari 2014

Sprakande nyårsafton med gott godis

Nu är det 2014. Får träna lite på att komma ihåg det.
Vi firade in det nya året med goda vänner, två hundar och en katt.
 Jag hade uppdraget att göra efterrätten.  Det blev en cheesecake med vit choklad och lite citron. Jag gjorde en extra som vi mumsade i oss på nyårsdagen...
Till kakan hade vi en varm hallonsås med hallon som jag plockat i trädgården i somras. Det är så roligt att ha sådana små skatter i frysen som man kan ta fram och njuta av mitt i mörka vintern.
Jag gjorde också de här goda och mycket enkla godisbitarna med kokos, vit choklad, cornflakes och lime. De är verklingen supergoda och jätteenkla att göra.
Här är receptet….

Ingredienser:
250 gr vit choklad delad i mindre bitar
3 dl lätt krosade cornflakes eller K-special
3 dl kokosflingor
1 msk rivet skal av lime (skölj innan)

Gör så här:
Smält chokladen försiktigt i microugnen. Titta till den ofta så den inte bränns.
Blanda ner krossade cornflakes, rivet limeskal och kokos.
Klicka ut i lagom stora klickar på ett bakplåtspapper och låt stelna.

Lycka till!

Det blev en sprakande och glittrig nyårsafton i Lomma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar