söndag 3 mars 2013

Äntligen jord under naglarna

Vilken härlig söndag! Så underbart att ta fram sekatören, krattan och lövkorgen. Som vanligt glömde jag tid och rum när jag klippte, krattade och fick jord under naglarna. Jag som skulle fotografera i det fina solljuset. Nåja, det blev lite bilder med hjälp av min dotter och hennes kamera. 
Jag hade sällskap av Hobbe som luktade efter våren i luften. hittade goda pinnar att tugga på och la sig mitt på gräsmattan i solen och bara njöt.
Jag klippte en massa vissna stjälkar från perenner och olika sorters gräs. Där under halvmultnade löv och nedfallet björkris hittade jag små bulliga knoppar av Kärleksört, skira tofsiga aningar av Vitsippor och Aklejor. 
Under den stora Björken tittade Julrosorna fram. Tänk när de blommar för fullt och man kan klippa av blommorna och lägga dem vackert i en skål med vatten.
En klunga Vintergäck stod som små solar i gräset under Körsbärsträdet. Helt hänförd av alla små fynd i rabatterna undgick jag med nöd och näppe att slå huvudet i den stora låga grenen på Körsbärsträdet. Jag har gjort det flera gånger tidigare när jag glömmer att se mig för. 

Började också att fundera över hur jag ska anlägga min "nya" köksträdgård. Vi behöver såga ner ett gammalt äppleträd som har en sjuka som gör att nästan alla äpplen ruttnar. Det gör att jag kan gräva upp en bit gräsmatta på norra sidan av trädet. Där kommer att bli tillräckligt med luft och ljus för att odla alla de saker jag vill ha i min köksträdgård.
Ska börja med att gå igenom vad jag har för fröer som kan fungera även i år. Därefter kommer den angenäma uppgiften att beställa nya. Tänkte göra det imorgon. Åh, det är lika roligt var gång! I år ska jag skörda mycket! (Det tänker jag varje år men det blir inte alltid så.... Men skam den som ger sig.) 

2 kommentarer:

  1. Kommer in till er imorgon med fickorna fulla av fröpåsar så kan vi byta. Visst är det härligt när man äntligen får agera jordsvin igen :)

    SvaraRadera
  2. Vad härligt med vårtecken som snödroppar och vintergäck! Längtar tills det blir värme i luften också:) /
    Jossan

    SvaraRadera