måndag 10 februari 2014

Historiens vingslag, Elin, Gotthard och Anni.


I vardagsrummet står en gammal fin stol som jag köpt på loppis (naturligtvis…). Jag tycker mycket om modellen med sina fint svarvade ben och "ryggpinnar".  Stolen står vid ett stort vitmålat Jugendskåp och murgrönan uppe på skåpet har växt så att den hänger ända ner på stolen.

På stolen hänger en fin gammal sjal från förra sekelskiftet. Den har jag fått av mor och den kommer från  mormors släkt på Österlen. Min svenska mormor Elin.
På stolen ligger numera också en fin bok med hela årgången av tidningen Hemmet från 1896. 1896 är samma år som mommo föddes. Min finska mormor Anni.
Mor hittade boken för många år sedan på min farfars bryggerivind och tog hand om den. Min farfar Gotthard var en mångsysslare, bland annat skrothandlare. På hans vind och i hans garage kunde man hitta många spännande saker. Mor lämnade in boken till en bokbindare som lagade och fixade så att den blev så här fin. Jag fick den när jag fyllde 50 och nu får den ligga framme och synas och vara fin tillsammans med sjalen.
 Mormor, mommo och farfar tillsammans….
Här kan man läsa den spännande följetongen Skattgräfvarne
Man kan också känna igen sig lite vad gäller telefonerande… Här har Herr kommerserrådet lite problem med telefonstress år 1896….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar