onsdag 12 februari 2014

Pärlpyssel - Pearls

Jag har sysslat med lite lugnt pärlpyssel medan jag väntat ut förkylningen. Några större fysiska övningar är uteslutet … 
Jag har en låda med gamla och trasiga halsband och armband, olika smyckedelar och nyare pärlor. Lådan är fylld med saker som jag samlat på mig under flera år och smycken som skulle ha behövt bli lagade för länge sedan…. men som inte blivit det.
Här är ett gammalt spänne med grå strass från något loppis någonstans. Pärlorna är från två trasiga halsband blandat med pärlor som en gång skulle bli något annat. Nu har det blivit ett kort flerradigt halsband.
Detta var från början ett halsband med stora grå glaspärlor från Noa noa som helt tappade formen. Tillsammans med små grå glaspärlor som jag köpte i en pärlaffär i Trelleborg för många år sedan, en kasserad berlock och en beigerosa rosett blev det ett jättelikt helt nytt halsband.
Jag älskar gamla svarta vintagehalsband. På ett loppis här i närheten brukar jag hitta dem för mellan 10 och 20 kronor styck, vilket är hur bra som helst. En del behöver träs om då pärltråden kan bli lite skör med åren. Här har jag trätt om ett kort halsband som också har fått ett nytt spänne. Det är förstås alltid snyggast om det gamla spännet finns kvar. 
Det långa svarta halsbandet är en blandning av ett halsband från Lanvin, som jag fick av min man för många år sedan men som råkade ut för obarmhärtiga barnahänder, och ett gammalt vintagehalsband. Det kommer att passa fint ihop med alla mina andra svarta halsband. 

It was really nice to do some crafting with pearls during my tiresome cold. I love old black vintage necklaces and rhinestones and I by them at flea markets when I'm lucky to find them at a good price. Here I have made new necklaces out of old and broken ones. I mixed the old and broken with new pearls and got a lot of "new" things to wear.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar