torsdag 8 maj 2014

Paris vid Seine, Pont Neuf och Notre Dame

Dag två i Paris startade med en god frukost med våra kära vänner. Därefter tog vi metron till Ille de la Cité. Vi hamnade mitt i en stor härlig blomstermarknad. 
 Så vackra Metro skyltar.
 Blommor, blommor, blommor från tak till mark.
 Underbara hortensior. Absolut en favorit bland alla blommor.
Fina kottar i gjutjärn. Vägde nog lika mycket som hela mitt bagage så de fick stanna bland blommorna.
 Ännu mer hortensior….
 En sort jag aldrig sett tidigare. Hade inte varit dumt att kunna köpa med sig hem.
Vi traskade vidare och gick en runda på shoppinggatan Rue de Rivoli. Köpte lite fina saker till våra fina hundvaktande töser hemma i Malmö. I slutet av gatan gick vi mot Seine igen och hamnade på Pont Neuf. Det glittrar som guld i vårsolen av alla hänglås som är fastsätta i räcket på bron. 
Vackra våriga Paris.
 Vi fick ett litet infall och köpte ett hänglås vi också...
Tänk att vi firade silverbröllop 26/11 förra året. Tiden har gått galet fort. Eftersom jag inte tänkte innan jag skrev på låset är vårt lås det enda med texten upp och ner men det gör å andra sidan att det är lätt att hitta det igen….haha.
Vi fortsatte att strosa fram längs Seine och titta på boklådorna. Jag köpte lite fina vykort och några planscher med motiv av klänningar från Dior ca 1940 - 1950. 
 Svårt att välja bland alla fina bilder… Glömde fotografera de allra finaste boklådorna för då var jag så upptagen att välja vad jag skulle köpa.
Kastanjerna blommade så fint vid kanten av vattnet.
 Älskar gamla gatlyktor.
 Beundrade Notre Dame från utsidan den här gången eftersom köerna var astronomiska. Har ju varit här några gånger tidigare.
Kan himlen bli blåare?
 Tog metron tillbaka till hotellet igen från stationen Cité. Ser lite ut som innandömet av en ubåt eller skrovet av ett skepp tycker jag. 
 En liten eftermiddagslur på hotellrummet, innan vi gav oss ut i Pariskvällens vimmel för en god middag, var välbehövlig.

English recap: The second day in Paris we went to Ille de la Cité. There we visited a flower market with wonderful flowers. We walked by the river Seine and at Rue de Rivoli. Bought some gifts for our daughters. At the bridge Pont Neuf we put a padlock with our names on among all the other millions of padlocks. We will surely find it again since I wrote our names upside down…haha. After that we went to Notre Dame. But this time we only admired it from the outside since the queue outside was enormous.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar