fredag 30 maj 2014

Nybakat bröd - Freshly baked bread

Det var ett tag sedan jag bakade bröd men igår blev det två goda och fina.
 Ett bröd fick jäsa i jäskorg och ett för sig själv. Jäskorgen har jag köpt på "Notre Dame" i Köpenhamn. En förträfflig liten butik som har funnits på samma plats sedan jag gick på Köpenhamns Tillskärarakademi på 1980-talet.
 Efter ca 25 minuter i ugnen såg de så här fina ut.
De hann knappt svalna innan jag åt en skiva med smör och ost. Till en kopp te naturligtvis.
Innan dagen var slut var första brödet uppätet....


Recept
 Franskbröd (2 st)

50 gr jäst (ett paket)
25 gr mjukt smör
5 dl vatten 37° C ( 40°C till torrjäst)
1 1/2  tsk salt
800 gr (ca 14 dl) mjöl allt som allt. 
Jag tog ca 12 dl ekologiskt specialvetemjöl  och 2 dl ekologiskt grovmalt dinkelmjöl. 

Använder man vanlig jäst blandar man den först i vätskan. Använder man torrjäst ska den blandas med de torra ingredienserna. Jag blandade smöret med den varma vätskan så att det löste sig lite mer. Spara ca 1 dl av mjölet till utbakningen. 

Arbeta degen kraftigt ca 5 min i maskin eller ca 10 min för hand. Tills degen känns smidig. Är den för lös kan man tillsätta mer mjöl.  Låt degen jäsa under en handduk i ca 30 minuter eller tills den är dubbelt så stor. Knåda degen försiktigt, dela i två delar och forma till längder. Jag brukar vika degen runt och spänna den med öppningen neråt... Svårt att förklara... Brödet verkar hålla formen bättre i ugnen då. 
Låt bröden jäsa ca 30 min under en handduk. Skär diagonala snitt i dem och pensla med vatten. Grädda i ca 25 min i nedre delen av ugnen i 200-225° C. Det kan gärna vara ännu varmare när man sätter in dem och så sänker man värmen direkt. Se till att sätta in dem snabbt så att värmen stannar i ugnen. 
Låt dem svalna under en bakduk.


In English:

Prescription
 French Bread (2 )

50 g of yeast ( one package )
25 gr soft butter
5 cups water 37 ° C  (40 ° C if you use dry yeast )
1 1/ 2 tsp salt
800 gr (about 14 cups ) flour in all.
I took about 11-12 cups organic specialty wheat flour and 2 cups coarse ground organic spelled flour .

If you take regular yeast, mix it into the liquid first . If you use the dry yeast it should be mixed with the dry ingredients. I mixed the butter with the warm liquid so that it worked out a little more. Save about 1 cup of the flour for later when you bake the breads.

Knead the dough vigorously for about 5 minutes in the mixer or about 10 minutes by hand. Until the dough feels smooth . If it is too loose , you can add more flour. Let the dough rise under a towel for about 30 minutes or until doubled in size. Knead the dough gently and divide into two parts forming the lengths. I usually fold the dough around and tighten it with the opening down ... Hard to explain... The bread seems to hold their shape better in the oven then.
Let the loaves rise for about 30 minutes under a towel. Cut diagonal incisions and brush with water. Bake for about 25 min in the lower part of the oven at 200-225 ° C. The oven may well be even hotter when you put them in and then lower the heat directly . Make sure to insert them quickly so the heat stays in the oven.
Let them cool for a tea towel .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar