tisdag 20 maj 2014

Sekretär på loppis och en fin vintageklänning - Bureau on fleamarket and a lovely vintagedress

Jag köpte en sekretär på Erikshjälpens loppmarknad. Gav drygt 300 kronor för den. En solig dag förra veckan började jag slipa, fixa och måla. När den var färdig fick den flytta in i äldsta dotterns gamla rum som numera är mitt pysselrum.
 Härligt att stå ute och slipa möbel i doften av syrener.
 Visst är den fin som den är men ganska sliten på en del ställen. Eftersom den är tillverkad av björkfanér var det lättare att måla om än att försöka snygga till den och ha kvar i ursprungsutförande. Lite synd på masurbjörken på de små lådorna dock….
 Fina benvita knoppar på lådorna får vara kvar.
 Så söta små lådor inuti som kan gömma hemlisar….
Efter slipning, ett lager grundfärg och två lager antikvit färg fick den flytta in. Jag blev mycket nöjd med resultatet. I lådorna ligger det bland annat sjalar och baddräkter. 

Här är tre fina tygblommor från 40- och 50-talet som jag köpte på Limhamns vintagemässa i vintras. Den fina lilla pärlbroderade väskan från tidigt 1900-tal är ett fynd från Erikshjälpen.
Ovanför sekretären hänger en gammal fin spegel som också den kommer från Erikshjälpen. 
Hittade den här fina klänningen i en antikaffär för 20 kronor. Den är från 40-talet, skulle jag tro. Sitter som om den var sydd till mig. Kanske får den gå på Vintagemässa med mig i helgen.
Väska och handskar är från Sopstationen.

English recap:



I bought a bureau at the flea market. It was a real bargain. With a bit of white paint was like new again. It is now in the room where our oldest daughter lived in before she moved to her own apartment. I was very happy with the results. In the room hangs a fine old dress from 1940 that I bought for 20 Swedish crowns. What a bargain! It fits me perfectly! Perhaps it may come with me at the Vintage Fair this weekend.

2 kommentarer:

  1. Vad snygg sekretären blev! Så tjusigt det blir i mitt gamla rum!
    Josse

    SvaraRadera
  2. Jag blev mycket nöjd med den! Du kommer att trivas så bra när du kommer på besök :-) !!!

    SvaraRadera