tisdag 6 maj 2014

Vår i Paris - Spring in Paris

Vi, mannen och jag samt våra kära vänner, tog flyget till Paris för en liten minisemester några dagar under påsklovet. 
Det var inte helt strapatsfritt kan man säga…. Jag hade precis börjat repa mig lite från min influensabronkitmycoplasma sjukhistoria och var inte jättepigg om man säger så. Med mina galna hostattacker, rosslande luftrör, skakiga ben och ett halvt apotek i resväskan gav jag mig med en dåres envishet i väg på vår efterlängtade Parisresa. Till det hela hör att Herr Andersson fick en ryggmuskelinflammation dagen innan resan och knaprade på små tabletter även han.Vi kände oss nästan lite hemsökta….
Nåja vi kom iväg och kvällshimlen var vacker. Månen lös över tunna moln. Vi landade på Orly flygplatsen sent på kvällen och var inte på hotellet förrän mitt i natten. 
Vyn från vårt hotellrum. En liten fransk balkong med utsikt mot boulangeriet på andra sidan gatan.  Det var skönt att sitta i sängen med fönstret öppet i den varma morgonsolen och planera dagens utflykter.
Hotel du Château vid kanten av Seine nära La Defense och Boulongeskogen. Vi hade en metrostation mycket nära, på Avenue de Charles de Gaulle, och inte alltför mycket trafik runtomkring hotellet.
Avenue de Charles de Gaulle i strålande solsken. 17 grader varmt, klarblå himmel och blommande rododendron i stora rabatter.

La Defense tornar upp sig i bakgrunden. På en tvärgata till höger låg vårt hotell.
Första dagen tog vi oss till kyrkogården Père La Chaise. En fantastisk plats. Många kända personer ligger begravda här som Edith Piaf, Chopin och Jim Morrison. Men framförallt är det en alldeles otroligt vacker kyrkogård med sina små och lite större gravbyggnader i sten som nästan klättrar på varandra och som genast gör att jag associerar till spökhistorier och mystiska mord. Med mina trötta ben orkade jag inte gå så långt så att mannen och jag satte oss på ett kafé och åt crêpes efter en dryg timmes promenad. Vårt kära sällskap fick traska vidare utan oss.
Vacker nedgång till metrostationen.

Gravbyggnaderna klättrar uppåt på kullarna med vindlande smala gångar runt om. 
Det är lätt att gå vilse om man inte har karta med sig.
Rötterna från träden har vält många gravstenar och väder, vind och mossa har nött bort namn och årtal.
Porslinsblommor på graven.
Eller riktiga i en urna.
Den här söta låg och mös i solen uppe på en grav. 


På eftermiddagen strosade vi på gatorna runt hotellet och hittade många fina små butiker. Bland annat en jättefin frukt- och grönsaksaffär.
Med olika kålsorter, pumpor och rotselleri i prydliga rader.
På kvällen tog vi metron till Ille de la Cité och åt middag på en trevlig liten restaurang. På vägen hem till hotellet tittade vi in i en frestande godisaffär där de bland annat sålde sådana här fina klubbor, Pop'is som de hette.

We left for Paris on a mini vacation for three days, together with a couple of dear friends. I had not yet recovered from my illness and coughed still but packed my suitcase with a lot of pills…. Stubborn as I am, I hoped that it  would go anyway.
We stayed at a hotel, Hotel du Chateau, by the river Seine not far from The Boulogne forest and La Defense. It was a rather quiet area. Not to much traffic and cars. 
We arrived at Paris Orly airport rather late sunday evening and found the way to our hotel at midnight. Monday morning after breakfast we went to the cemetery Père La Chaise. A fantastic cemetery that makes me think about gost stories and mystic murder stories. Lots of  famous persons are buried there, Edith Piaf, Chopin and Jim Morrison and lots of others. As I got tired much quicker than I use to me and my husband stopped at a café and ate some crepes and took a nice cup of tea. We spent the evening at a restaurant beside Notre Dame in the center of Paris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar