måndag 8 juli 2013

En dag i Köpenhamn


Vi, jag och mina fina flickor, tog tåget över sundet till myllrande och glada Köpenhamn. Det är lite av en tradition att vi åker till Köpenhamn i början av sommaren varje år. Vi hade vädret på vår sida och slapp att använda paraply. Det blev många klädbutiker och många provrum.... Några fina inredningsbutiker, pyssel och pinalbutiker, café och till slut en vintagebutik.

Vi började vår Köpenhamnsdag på Magasin du Nord med att hitta en jättefin baddräkt i gammal fin Esther Williamsstil för ett mycket plånboksvänligt pris.
Utanför Magasin du Nord finns en stor blomsterhörna med underbara blommor till bra priser.
Ett hav av pioner.
 Vi köpte två buketter av dessa fluffiga pioner med oss hem. 
Efter ett flertal butiker och många steg längs Ströget tog vi en god fika på finfina caféet La Glace, ett av Köpenhamns äldsta caféer. Där drack vi te och kaffe och åt mandelbiskvi, chokladtårta och wienerbröd. Åh, så gott! Vi kommer tillbaka!
I härliga butiken Notre Dame som har legat på samma ställe sedan jag gick på Köpenhamns Tillskärarakademi för många år sedan hittade jag fina randiga sugrör, namnettiketter och kort.
Systrarna Greene hittade jag fina sidenband, anteckningsbok och söta stämplar.
I fina butiken FN 92 hittade jag flera finfina 50-talsklänningar men antingen var de för dyra eller så var de för små. En av dem drömmer jag om ännu.... Ljusblå med små vita sammetsblommor invävt i tyget. Så synd att man inte fick fotografera där inne. Drömma kan man göra. Under tiden njuter jag av mina pioner.
Tack för den här gången Köpenhamn! Vi återkommer snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar