torsdag 18 juli 2013

Körsbärsträd, körsbärsröd, körsbärssylt

Nu är det körsbärens tid. 
Vårt enorma körsbärsträd är fullt av körsbär. Det är så högt att vi måste stå på stolar och stege för att plocka. 
Det finns så mycket bär att det räcker åt alla, fåglar, grannar, arbetskamrater och syltburkar. 
De är sprängfulla med härlig mörkrosa, körsbärsröd saft. 
Vi försöker plocka så mycket vi kan innan de ramlar ner av sig själv och drar till sig getingar. Förra året hade vi berusade getingar i mängder under trädet när de hade kalasat på jästa bär. Ja, de fullkomligt raglade runt i gräset. Då får Hobbe hålla sig inne. Han tycker det är jätteroligt att jaga flugor men har ännu inte lärt sig att de med randig pyjamas ska han låta bli....
 Igår kokte jag sylt på 1,3 kilo körsbär. Vi har redan ätit upp en halv burk.
Det jobbiga med att koka sylten är att rensa körsbären på kärnor. Efter ett kilo bär har man en riktigt "rälig" färg på händerna. Man skulle ju kunna ha handskar på sig men jag tycker det är svårt att rensa då. Men det är värt besväret för det blir en riktig delikatess på burk. 
 Recept

1,3 kg rensade körsbär
2 dl vatten
1 kg syltsocker

1. Skölj och rensa bären. 
2. Väg dem och lägg i en tillräckligt stor gryta, dvs så att sockret också får plats.
Eftersom körsbären är söta i sig vill jag inte använda för mycket socker men ska sylten hålla i kylen behöver den en viss mängd socker för att konserveras.
3. Lägg bären i en gryta och häll på vatten.
4. Mosa bären lite med en potatisstöt.
5. Koka upp bär och vatten. Låt koka ca 5- 10 minuter eftersom bären är ganska hårda. Jag brukar skumma av en del redan innan jag häller på socker men det behöver man kanske inte...
6. Häll på syltsockret och rör ner det. Koka upp sylten och låt den koka kraftigt några minuter. Skumma av noga. 
7. Häll upp på perfekt rena och varma burkar och skruva på locket med en gång. Jag brukar värma mina burkar i ugnen på 100 grader C så att de är varma när sylten hälls i. Då riskerar man inte att de spricker.

Ät och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar