fredag 26 juli 2013

Lite fina besjälade loppisfynd

 Här är en del av de saker jag hittat på loppis vid olika tillfällen i sommar. Tänk vad fina saker som gömmer sig i lådor och på hyllor på olika loppis. Det är lika roligt var gång jag hittar något som jag tycker om. Jag vet att jag delar den speciella glädjen med många andra loppisnördar. Det är ett fantastiskt sätt att återbruka saker. Var gång man inte köper nyproducerade saker utan använder det som redan finns är det en besparing för miljön. De gamla saker jag hittar och tycker så mycket om har alla en historia att berätta. Som en "loppistant" en gång sa till mig.... "Det är så roligt att se vad du hittar här för du köper alltid de besjälade sakerna."
Brickan hittade jag i Lund på Södra Esplanaden för fem kronor. De fina burkarna för Ris och Gryn är köpta i Tisvildeleje på det fina sommarloppiset.
De underbara burkarna, äggkopparna och bordsettet är alla från ett av mina favoritloppis, Sopstationen.  Har man lite tur så kostar sakerna nästan ingenting där.
 Gissar att det är franskt men är inte helt säker. Fint är det i alla fall och 60 kronor är det värt.
Finaste 50-talskoftan i mjuk ull, sidenfordad med pärlbroderier. Betalade 45 kronor och mitt hjärta tog ett litet glädjeskutt.... I fina Vintagebutikerna kostar de ungefär en nolla till. 
 Den blir finfin, varm och go' till hösten.
Den här ljuvliga lilla börsen eller miniväskan hittade jag på samma ställe, Erikshjälpen. Handbroderad med pärlor på sidentyg och fodrad med en liten ficka inuti. Kanske man hade sina dansbiljetter däri. Förmodar att den är från tidigt 1900-tal. Kanske 20 eller 30-talet
 Det lilla handtaget är fodrat med sämskskinn. Ingen som gör sådana arbeten längre. Ännu ett litet glädjeskutt då den blev min för ynka två tjugor.
Här sällskapar den fina väskan med ännu ett fynd från Södra Esplanaden i Lund. Ett par skor i svart rips med strass som är skinnfodrade inuti. Storlek 38, 50 eller 60-tal, sitter som en smäck, nästan aldrig använda, 10 kronor!!!
Ibland rear Sopstationen ut alla kläder och skor för 10 kronor styck. Då passade jag på att inhandla dessa söta skinnskorna, troligen 60-tal. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar