söndag 14 juli 2013

Minisemester i Danmark

Vi, mina fina flickor och jag, lastade bilen med lite packning och begav oss till Danmark på en tvådagars resa.
Vi åkte iväg på fredagens morgon. Körde över bron i ett strålande sommarväder. Det här bådar gott tänkte vi. Vi kom fram till att vi älskar Danmark redan när vi fick fast mark under hjulen.
Med hjälp av GPS tog vi oss ganska smärtfritt genom Köpenhamn. Ingen stad man vill köra upp i för att ta körkort konstaterade vi.... Vi stannade till och turistade vid "Den lille Havefrue". Solen sken från en klarblå himmel och det kändes nästan som om vi var i södra Europa.
Efter "Lilla sjöjungfrun" spatserade vi runt i lite butiker. Några fina fynd senare åt vi medhavd lunch vid kajkanten med utsikt över havet. Lite god glass till efterrätt tillsammans med en nyfiken gråsparv. Detta är varken gråsparven eller sjöjungfrun..... C'est moi.
Därefter åkte vi norrut på Strandvejen mot Helsingör. Vi beundrade alla näpna små hus med halmtak och söta små fönster samt alla vackra pampiga villor från förra seklets början som låg längs med vägen.
I Veadbek stannade vi och rullade ut vår strandfilt i sanden på den fina stranden. En av oss var modig och tog ett dopp i det kalla vattnet. Det var inte jag.... Jag la mig på magen och borrade ner mina fötter i den solvarma sanden utanför strandfilten och slumrade en stund till vågornas skvalp och måsarnas skratt. Mmmm, vad skönt!
Lavendel en masse på parkeringen vid stranden.

Efter vår lilla strandpaus körde vi vidare till Fredensborg och vårt rum på vandrarhemmet.
Vi dumpade vår packning och tog lite förfriskningar innan vi körde in till Helsingör.
Där strosade vi runt och tittade på alla fina gator och hus. Öppna fönster för att söka lite svalka.
Tillbaka i Fredensborg gick vi en promenad till Drottningens slott. Ingen verkade vara hemma som ville bjuda in oss på middag....
Vi gick till Oscars restaurang istället. Kvällssolen kastar långa skuggor på kullerstensgatan.
Något senare var vi så mätta att vi var tvungna att gå en promenad till.
Mot vandrarhemmet. Huset på bilden är tyvärr inte vårt nattläger. Det ligger några hundra meter in på gatan. Där väntar sängarna på våra trötta fötter.