lördag 20 juli 2013

Sommarfika


Sommarsolen strålade från en klarblå himmel och mina föräldrar kom på besök idag. Vi plockade hallon och körsbär, sökte svalka i skuggan under körsbärsträdet och fikade.
Rosor i en skål på bordet.
Vi åt bland annat chokladkaka med körsbärssås och vispgrädde. Och lite kaffe på det.... som dottern min brukar säga. 
Om man ska ha körsbärssås till chokladkakan så är det gott att ha en lite mer "vuxen" smak på kakan så att den inte blir för söt. Körsbärsåsen blir i sig söt och då blir det lite för mycket om också chokladkakan är jättesöt. Den här gången valde jag att göra en kaka utifrån Leilas recept på ckokladbrownies Leilas. Jag halverade receptet och använde bara själva browniereceptet, inte toppingen. Jag hällde smeten i en rund form med avtagbar kant, smörad och bröad med kokosflingor.

Körsbärssåsen är gjord på sköljda rensade körsbär som mosas lite och kokas ihop med lite socker. Ta inte mycket socker för då blir det alldeles för sött. Låt såsen stå och koka på svag värme en stund för att reducera vätskan lite. Jag tog knappt 1 dl socker till ca 400 gram rensade bär. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar