onsdag 31 juli 2013

Mumsig sommarkaka

Vi hade trevligt besök av en glad trio idag. Min bror och hans familj var på en liten fika. Fika kräver god kaka, gärna med grädde till. Den här kakan har jag bakat många gånger och den är lite av en favorit i familjen. Det är egentligen en äppelkaka men jag tycker den blir lika god med päron, som här. 
 Päronkaka med grädde och en god kopp te. Fint gammalt Ostindiaporslin. Har alltid tyckt om den servisen och jag har nästan lyckats att hitta alla delar jag vill ha. Saknar några mattallrikar och djupa tallrikar men det dyker säkert upp när jag minst anar det.
 Det här receptet Äpplekaka från Drivbänken är från Anna Bergenströms bok Annas kakbok.

Recept
150 gr smör
100 gr riven mandelmassa
rivet skal av en citron
1 1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
3 ägg, rör ner ett i taget
3 dl vetemjöl
(inget bakpulver)
3 normalstora äpplen eller päron (ca 350 gr)

"Topping"
1 dl aprikosmarmelad blandas med 
2 msk vatten
1/2 dl hasselnötter eller mandelflarn att strö över

Sätt ugnen på 175 grader C.
Smöra och bröa en kakform med avtagbar kant ( ca 20-22 cm i diameter).
Riv mandelmassan grovt.
Smält smöret på svag värme i en ganska stor kastrull och låt det svalna men inte bli helt kallt. 
Tvätta en citron och riv skalet fint.
Skölj och skiva äpplen eller päron i tunna klyftor.
Ta fram kastrullen med smält smör och blanda ner socker, vaniljsocker och rör därefter i äggen ett och ett.
Tillsätt mandelmassa, citronskal och sist vetemjöl och rör om.
Bred ut massan i formen och stick ner fruktklyftorna tätt i en eller två ringar. 
Grädda kakan i ugnen i i ca 30 minuter.

Om man vill ha hasselnötter på kakan ska man hacka dem grovt. Annars kan man ta den lättare varianten med färdiga mandelspån....

Ta ut kakan ur ugnen efter de 30 minuterna. Höj ugnsvärmen till 200 grader.
Jag brukar röra ut marmeladen med två msk kokt varmt vatten. Ringla marmeladen över kakan och hjälp till att bre ut den.
Strö över nötter eller mandel.
Grädda ytterligare i ca 10 minuter.

Låt kakan svalna och servera med en klick vispad grädde.

Smaklig fika!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar